Zajęcia z integracji sensorycznej

2018-12-04

Repertuar zawarty w każdej z poniższych form został odpowiednio dobrany do wieku dziecka. Zatem zajęcia z integracji sensorycznej powinny przebiec bez najmniejszych zakłóceń!


Pojawiające się problemy muzyczne i słuchowe zostały zilustrowane przykładami, pojawiają się w każdej z trzech części w tej samej kolejności ale odpowiednio wzrasta tak ich liczba jak i stopień trudności. Można to dostrzec podczas występowania zajęć z integracji sensorycznej.


Zatem, by ułatwić dobór odpowiedniego repertuaru piosenek, tańców i zabaw, wprowadzono oznakowanie w poziomach trudności poprzez zastosowanie kropek. Jedna kropka – oznacza ćwiczenie o łatwym stopniu trudności, dwie kropki, to średnio trudne , natomiast trzy kropki- zostały przypisane do trudnych ćwiczeń. Ostatni poziom trudności często jest zbyt trudny do wykonywania ćwiczeń w grupie, dlatego zaleca się wykonywanie określonych czynności indywidualnie przez dziecko z grupy młodszej, a w przypadku realizowania tego ćwiczenia przez starsze dzieci, można wykonywać w grupach.


Zajęcia z integracji sensorycznej http://www.trampolina-dzieci.pl/rozwijamy-dziecieca-percepcje/ to jednocześnie ćwiczenia i zagadki słuchowe - polegają na umiejętnym pokierowaniem przez nauczyciela, tak dzieckiem aby zaczęło ono świadomie rejestrować i selekcjonować dobiegające odgłosy z otoczenia. Takie ćwiczenia często mogą odbywać się na świeżym powietrzu, jak na przykład podczas spaceru, w lesie, parku. Zadaniem dzieci podczas ćwiczeń i zagadek słuchowych jest rozpoznawanie dźwięków niskich i wysokich, które zostały zagrane na pianinie. Rozpoznawanie już poznanych dźwięków instrumentów.


Zajęcia z integracji sensorycznej to również ćwiczenia i zabawy ruchowe - polega na wyrabianiu sprawności ruchowej, świadomemu podporządkowaniu ruchów muzyce oraz harmonijny rozwój fizyczny. Często ćwiczenia ruchowe mają charakter zabawy, są proste, a czas ich trwania nie przekracza czterech minut. By osiągnąć wyznaczony cel należy dane ćwiczenia powtarzać systematycznie. Ćwiczenia słuchowe najczęściej są powiązane ze śpiewaniem piosenek.


Analizując zajęcia z integracji sensorycznej nie powinniśmy zapominać, że słuchanie i śpiewanie piosenek - w całym procesie umuzykalniania najważniejszą możliwość stwarza nauczycielowi piosenka. Swoją treścią słowną przemawia do wyobraźni dzieci, skupia ich uwagę i zainteresowanie. Dzieci znacznie wcześniej skupiają się na słowach piosenki niż na melodii. Słuchanie piosenek w grupie maluchów powinien skupić się na słuchaniu prostych, miłych i wesołych utworów oraz na powtarzaniu już wcześniej poznanych. Bardzo ważne jest aby nie zmuszać dziecka do śpiewu, ono samo w odpowiednim momencie zacznie to robić. W oparciu o piosenki są przeprowadzane ćwiczenia rytmiczne polegające na miarowym klaskaniu w rytmie piosenki oraz na zagraniu części na instrumentach. Pomocne w czasie wykonywania tych ćwiczeń są zawarte wraz z kalendarzem muzycznym płyty CD, które ułatwiają prace nauczycielowi muzyki. Kalendarz został tak zaplanowany aby odpowiednio, w łatwy i przyjemny sposób realizować proces umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym.